Tilbake med et brak – seier i første stevne etter skaden!

Ganske nøyaktig 9 måneder etter at jeg opererte inn nytt korsbånd, stilte jeg i åpen klasse for senior damer i 1st Inoue Cup. Stevnet fant sted i Tottori, Japan i slutten av juli. Stilartsorganisasjonen hadde for anledningen invitert kumiteutøvere fra et av universitetslagene, deriblant sølvmedalisten fra Premier League-stevnet i juni som er ranket som nr. 12 i verden i min vektklasse sammenlagt. Det var med andre ord tøff motstand i klassen.

IMG_2139

Det er klart at det spesielt å konkurrere igjen etter et opphold på 9 måneder. Gjenopptrening er ingen lineær prosess, så selv om korsbåndet hadde fått tid til å gro, var det usikkert om kneet ville være sterkt nok til å tåle belastningen av et stevne i slutten av juli. Usikkerheten rundt om jeg i det hele tatt fikk lov til å stille, og usikkerheten knyttet til om jeg ville klare å prestere, har satt sitt preg på våren. Det var en lettelse å få klarsignal av fysioterapeuten min på Olympiatoppen om at kneet var friskmeldt etter mange måneder med møysommelig trening, men samtidig blusset det opp mye nerver. Kneet var klart, men var jeg egentlig mentalt klar for å gi alt i konkurransesammenheng?

IMG_2140

I åpen klasse ble det 3 tøffe kamper på meg etter at jeg fikk walkover i første, og jeg måtte virkelig hente ut det jeg hadde av guts og viljestyrke. Japanere er kjent for å ha hurtige teknikker og en aggressiv fightingstil, og dette fikk jeg virkelig kjenne på. Det ble jevne opprør i de to første kampene, men jeg dro i land seirene. I finalen, møtte jeg den beste av de japanske utøverne, og her klarte jeg etter hvert å dra fra på poeng. Det endte 6-3, og jeg stod igjen med en veldig etterlengtet gullmedalje.

gitte_inouesup

I lagkonkurransen, vant jeg begge kampene mine. Dessverre vant det japanske universitetslaget finalen sammenlagt, så det endte med sølv. Selvfølgelig ville vi helst tatt gullet der òg, men vi var fornøyde med en god laginnsats!

IMG_2141

Det jeg tar med meg fra dette stevnet, er at jeg turde å ta sjanser og ikke tenkte konsekvenser. Jeg hadde en følelse av å ha mer å vinne enn jeg hadde å tape. Ved de anledningene  jeg ble liggende under, var jeg utelukkende fokusert på å ta igjen det tapte fremfor å dvele på feilene som ble gjort tidligere i kampen. Jeg var rett og slett mindre flau over å gjøre feil, og da slapp frykten for å gjøre feil taket. Sånt blir det overbevisende fighting av. Teknisk og taktisk er det mye forbedringspotensial, men spiriten var der den skulle være, og den følelsen vil jeg ta med meg videre denne høsten.

Tusen takk til klubben for en fantastisk tur og uvurderlig oppfølging inn mot min første konkurranse!

gruppebilde_keishinkaigramwelcomeparty

IMG_2331

Og ikke minst, tusen takk til min sponsorer Storm Sikkerhet og SMAI Norge!

 

Advertisements

Sesong- og semesterstart!

Denne uka starter studiet mitt etter sommeren, og i dag ble den første forelesningen gjennomført. Jeg elsker følelsen av nye starter, og nå kjenner jeg meg klar for å begi meg utpå høstens utfordringer!

Det er godt å komme tilbake til rutiner og forutsigbarhet etter en lang sommer. Det viktigste som skjer de neste månedene, er forberedelser og gjennomføringen av høstens stevner, deriblant tre Karate1-stevner. Dessverre ble forrige høstsesong svært amputert da jeg røk korsbåndet kort tid etter sesongen ble sparket i gang  16. september 2017 var det stopp. Det er kanskje ikke til å unngå å kjenne en del press når man skal vende tilbake etter  et langt skadeavbrekk, og et behov for å kompensere for den tapte tiden. En del nervøse tanker har allerede begynt å melde seg på, men samtidig gleder jeg meg til å være på reisefot, være del av det sosiale konkurransemiljøet igjen, kjenne på adrenalinet som dukker opp i konkurransesammenheng og forhåpentligvis få uttelling for treningen jeg har lagt ned. Konkurranser er noe eget, og mestringsgleden det gir kan ikke sammenlignes med noe annet. Det har vært tungt å gå lang tid uten. I høst er fokuset å skape gode og trygge stevneopplevelser for meg selv og holde meg skadefri gjennom sesongen. Så får resultatene (det overordnede målet) komme som en konsekvens av det arbeidet.

grilling
Grilling på Fysikkplenen, fra mitt første år som student. Tenk det: Jeg begynte å studere sommeren 2010, så i år er det altså 8 år siden!

Foruten trening og konkurranser, kommer deltidsjobbing og deltidstudier ved siden av. Dagen i dag gjenspeiler hverdagskabalen min ganske godt: trening, to jobboppdrag og to forelesninger. Her skal det gjøres litt av alt. Til tider innebærer dette at hverdagen blir ganske uoversiktlig og oppstykket, men samtidig gir denne kombinasjonen en fleksibilitet som jeg trives med. Jobb/studier er et fint avbrekk fra de daglige treningsøktene  det gjør godt å legge karaten litt til siden i noen timer og oppleve mestring på andre områder.

Det var i utgangspunktet ikke planen å neglisjere bloggen i sommer, men slik ble det altså. Siden sist har jeg opplevd mye spennende som jeg gjerne vil dele med dere. Høydepunktet var en treukers tur til Japan som ble avsluttet med at jeg deltok i mitt første stevne etter skaden. Jeg kan avsløre at det gikk hardt for seg, men endte med en etterlengtet seier. Deilig! Mer om dette og kommende stevner senere – så følg med!

God studiestart og skolestart! Måtte høsten bringe med seg mye flott!

SK18: Sommerkneet 2018

Det har gått omtrent syv og en halv måned etter operasjonen, noe som betyr at det begynner å nærme seg konkurransestart! Endelig! Man regner det tar minst ni måneder å trene opp styrken i beinet og la korsbåndet gro, og jeg satser på å være i rute. Foreløpig ser det bra ut, men jeg har virkelig en jobb å gjøre i sommer. Så det er med andre ord ikke noe fokus på sommerkropp (noe det forsåvidt aldri er), men på sommerkneet!

Her er noen eksempler fra kneprogrammet mitt:

hoppogbrems

En av de nyeste øvelsene på programmet, er å slippe meg selv ned fra en benk/kasse og lande på høyre benet. Det er virkelig en tillitsøvelse, for det er ikke lenge siden det hadde vært utenkelig å la kneet dempe fallet på den måten. Nå bare jeg stole på at kneet tåler det, og ikke la de mentale forsvarsmekanismene slå inn.

 

bosuball

Denne øvelsen har vært på programmet en stund, men vanskelighetsnivået har gradvis blitt hevet vet å ta i bruk tyngre og tynge medisinballer.

Eksamen er heldigvis gjennomført for denne gang (og jeg har ikke eksamen før neste vår!), så nå blir det fullt fokus på trening fremover!

Hva skal du fokusere på i sommer?

Tirsdagstipset #5: Trust Your Struggle

Denne uken er tirsdagstipset noe så enkelt som et motto jeg liker godt:

trust
Plakat av Brett Wilson

Jeg synes det er så viktig å minne seg selv om dette i blant. I livet må man velge seg ut noen få ting man synes er viktig og som man ønsker å prioritere – velge hva man skal satse på.

Det innebærer samtidig at mye velges bort. Og det kan være innmari tøft å stå i valget man har tatt: «Har jeg satset på rett ting? Burde jeg gått for noe annet? Hva hvis jeg hadde …? Er det meningen at det skal være så vanskelig, kanskje jeg har valgt feil? Vil jeg klare å nå målet mitt?». Saken er at man ikke kan vite 100% sikkert, det finnes nemlig ingen garantier. Så tiltross for usikkerhet og tvil, må man velge å stole på de valgene man har tatt. Stå i de utfordringene valget innebærer. Tørre å investere tid og krefter, gi gass. Stole på at den innsatsen man legger ned vil bære frukter, ha tro på at prosessen vil føre frem.

Det finnes en tid for refleksjon og å kjenne på om man er fornøyd med de valgene har tatt eller ikke, men mye av tiden handler det om å tørre å stå inne for valgene sine. Stole på de avgjørelsene man har tatt. Det tar så innmari mye krefter å hele tiden sette spørsmåltegn ved det man driver med. Bruk heller kreftene på å legge ned en innsats enn å tvile på deg selv.

Hva har du valgt å satse på?

Tirsdagstipset #4: Skriv ned fem positive ting hver dag

Grunnet litt tekniske problemer, fikk jeg dessverre ikke publisert noe i forrige uke. Men denne uken blir det tirsdagstips!

Denne gangen vil jeg anbefale et enkelt og effektiv grep for å sette mer pris på tilværelsen. Det innebærer å skrive ned minst fem positive ting om hver dag som går. Rett og slett. Det tar under fem minutter, og min erfaring er at det kan ha stor innvirkning på humøret.

Jeg har lett for å henge meg opp i hva som ikke gikk som det skulle, og la dette overskygge alt det fine som har skjedd i løpet av en dag. Ved å skrive en positiv oppsummering før jeg legger meg, opplever jeg dagene som mer givende og meningsfylte enn hvis jeg kun hadde fokusert på det som var negativt eller kritikkverdig.

Hva teller som en positiv ting?

Dette er selvfølgelig opp til hver enkelt, men jeg tar med alt som jeg kommer på. Det er med andre ord lav terskel for at noe skal komme med på min liste. Det kan være alt fra at jeg så en søt hund utenfor butikken, til å ta medalje i VM. Noen ganger snur jeg på en ting jeg i utgangspunktet tenkte på som slitsomt, til noe positivt og noe jeg kan skryte av meg selv for (“Ga alt på trening!”, “Fikk gjennomført en lang jobbvakt, bra jobba!”).

uriel-soberanes-258172-unsplash
Kirsbærblomster har definitivt en plass på lista over positive ting. So pretty! (Photo av Uriel Soberanes på Unsplash.)

Ikke sett lykken «på vent»

Grunnen til at jeg liker denne skriveøvelsen så godt, er at den sørger for at jeg kjenner på de daglige gledene, jeg tillater meg selv å være fornøyd med noe jeg har gjort i dag, og den gjør meg klar over at det er alltid noe å være takknemlig for. Altfor ofte tar jeg meg selv i å sette lykken på vent. Jeg venter liksom på å ha det bra og være fornøyd til …

  • jeg blir ferdig med den eksamen
  • ferien begynner
  • jeg blir bra i kneet igjen
  • jeg tar den medaljen

Det er selvfølgelig vel og bra å ha noe å se frem til og å ha noen mål å jobbe mot, men jeg tenker at du også må tillate deg selv å kjenne på lykken underveis i prosessen. Gi deg selv noen klapp på skulderen og være stolt! Kjenne på at du setter pris på egenskaper ved selve prosessen det er å trene seg opp, forberede seg mot eksamen eller hva enn som tar opp dagene dine. Tillat deg selv å kjenne på mestringsfølelse. Hvis vi hele tiden skyver på når “det er lov” å føle oss bra og være fornøyde med oss selv, blir det en ganske tung tilværelse.

Jeg tenker at det ikke er noen motsetning mellom å sette seg hårete, grensesprengende mål, og det å tenke/skrive positive ting til seg selv. Kanskje det gir nettopp den selvtilliten man trenger for å lykkes i møte med de store utfordringene!?

Pleier du å sette lykken på vent?

Tirsdagstipset #3: Her får du Oslos beste donuts! 🍩

Er vi sikre på at det er tirsdag i dag, og ikke lørdag? Jeg har nemlig lørdagsfølelse så det holder! Nesten så jeg glemte å dele tips med dere!

Dagen i dag har båret preg av at det er høytid, så foruten karatetrening og klesvask, har jeg brukt dagen på å slappe av og ta et pust i bakken før eksamensinnspurten begynner for alvor. Så denne gangen vil det handle om noe man kan unne seg i hverdagen – jeg vil gjerne tipse dere om verdens(?) beste donuts!

 

De finner man på Talor&Jørgen på Youngstorget i Oslo. Jeg har spist donuts derfra 3-4 ganger totalt (inkludert i dag, hehe), og vært kjempefornøyd hver gang  siden donutene alltid er supersaftige og fluffy!

Utvalget varierer fra dag til dag, men line-upen kan f.eks. se ut som den under. Talor&Jørgen har åpent kl. 07:30-17:00 på hverdager, og kl. 12-17 i helgene. Absolutt verdt et besøk hvis man er glad i søtsaker – enten du bor i byen eller er på besøk i Oslo.

Donutlineup
Et eksepmpel på donut-lineup. Foto: Talor&Jørgen

Det er verdt å merke seg at T&J er opptatt av kvalitet på produktene sine og ivareta sine ansatte, og derfor blir det laget begrenset med donuts hver dag. Man kan derfor risikere at det er utsolgt. Det lønner seg å være tidlig ute! Planlegger du å ta turen innom på ettermiddagen, sjekk Facebook-siden deres først, der poster de daglig når de er tomme for donuts. En annen ting å merke seg, er at det er en takeaway-kafé, så det er ingen sitteplasser i lokalet. Men hvis været tillater det:  Hva er vel mer perfekt enn en donut-piknik i en av Oslos mange parker?

Er du glad i donuts? Hva er din favoritt?

Medaljefangst i Tsjekkia forrige helg – tre gull, tre sølv og syv bronse!

Forrige helg dro Mizuchi KK ned til Tsjekkia for å konkurrere i Czech Open, og jeg var med som coach. Som tidligere år, bodde vi på et hotell ved Wenzelsplassen (Václavské náměstí) midt i Praha sentrum, og tok leiebiler ut til hallen. Tsjekkia bød på strålende sol og herlig sommertemperaturer, men også mye forsinkelser. Stevnet var forsinket 2-3 timer nesten hele veien, og endte ikke før midnatt.

Men! Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves! Utøverne våre fightet mange tøffe kamper og utførte flotte teknikker, noe som resulterte i at alle utøverne våre tok minst én medalje! Det er veldig gøy å få å coache en så herlig og dyktig gjeng! Det er spesielt gøy når utøverne implementer nye ting vi har øvd spesielt på i forkant.

🥇🥇🥇    🥈🥈🥈    🥉🥉🥉🥉🥉🥉🥉

    • Eirill:               Sølv i junior åpen, gull i junior lag og sølv i junior +59 kg
    • Tilde:               Gull i junior åpen, gull i junior lag og bronse i junior +59 kg
    • Ronja:              Bronse i senior -55 kg, bronse i U21 -60 kg, sølv i lag senior
    • Carl G:             Bronse i senior -67 kg
    • Ariana:            Bronse i senior -61 kg, sølv i senior lag
    • Vanesa:           Gull i senior -68 kg, bronse i U21 +60 kg, bronse i senior åpen,                                                                 sølv i senior lag

Resten av oppholdet ble brukt på å nyte god mat i det fantastiske været, shoppe og øve til tentamen / studier.

31131371_1227193897384244_7634240949152907264_n
Tradisjonell østeuropeisk kake (trdelník) er et must i Praha!
31062235_10216435282093363_6129509512165457920_n
Sjekk slottet i bakgrunnen! Man kan også skimte den berømte astronimiske klokken til venstre i bildet (midlertidig under oppussing).
31081698_10216435283253392_5842505520975446016_n
Blid gjeng i sola!
31093295_10216435281133339_4640809036315361280_n
Klare for mat!

 

Gratulerer med flott innsats, og takk for en herlig tur!

 

Har du noen gang besøkt Praha?